poniedziałek, 29 kwietnia 2013

Rady na odpady, czyli jak się krzątać, by świata nie sprzątać!

"Dzień Ziemi", który w Polsce obchodzimy 22 kwietnia, jest okazją do rozmów o ochronie środowiska. My w związku z tym, również postanowiliśmy przygotować zajęcia na ten temat.  Zaprosiliśmy na to spotkanie uczniów klas II i III ze Szkoły Podstawowej nr 17. 
Dzieci od razu domyśliły się, co jest tematem naszych zajęć. Słowo ekologia nie było im obce. Zaskoczeniem natomiast okazało się jego dokładne tłumaczenie (Wyraz „ekologia” utworzono ze słów starożytnego języka greckiego: oikos – dom i lokos – słowo albo opowieść. Jest to więc „opowieść o domu”.). Szybko zrozumiały, że tym "domem" jest przyroda, która nas otacza. Wspólnie doszły do wniosku, że nikt nie chciałby mieszkać w zaśmieconym i zanieczyszczonym domu. 
Postanowiliśmy zatem razem ustalić, jak pomóc naszej planecie. Ważne dla nas było, żeby każdy z nas mógł to robić. Uczniowie wymienili najpierw pomoc roślinom i zwierzętom. Podczas rozmowy ustaliliśmy m.in., że nie należy: zostawiać śmieci w lesie, tworzyć dzikich wysypisk śmieci, palić traw, myć samochodów w rzekach. Okazało się, że dzieci dokarmiają ptaki zimą, więc tylko przypomnieliśmy, jak należy robić to prawidłowo. Aby pomóc zwierzętom, można także odwiedzić schronisko. Nie trzeba adoptować zwierzątka - nie każdy może sobie na to pozwolić. Wystarczy zawieźć tam niepotrzebne koce, pościel i karmę. Być może uczniowie zorganizują w szkolę zbiórkę tych rzeczy. 
Niektóre dzieci stwierdziły, że każdy z nas może pomagać, oszczędzając wodę i energię. I miały rację. Wspólnie wymieniliśmy czynności, o których powinniśmy pamiętać. Znalazły się wśród nich: wymiana żarówek na energooszczędne, wyłączanie urządzeń, uszczelnienie okien, zakręcanie wody podczas mycia zębów, krótkie prysznice itd. Wszyscy powiedzieli, że postarają się tych zasad przestrzegać. Może nauczą tez swoich rodziców?
Na końcu wymieniliśmy segregacje śmieci, której postanowiliśmy poświęcić więcej czasu. Większość z naszych gości doskonale zna się na segregacji odpadków. Uczniowie rozróżnili kolory worków i bezbłędnie przypisali im odpowiednie produkty. Nauczyli się także, których odpadków nie można wrzucać do poszczególnych worków. Najbardziej wszystkich zainteresował temat recyklingu, czyli ponownego wykorzystania surowców. Z zaciekawieniem słuchali, jak można spożytkować makulaturę, stare butelki czy plastik. Informacja o tym, że z 35 butelek PET możne powstać polarowa bluza, wzbudziła największe poruszenie. Żaby segregacja śmieci stała się jeszcze prostsza, poznaliśmy symbole pojawiające się na opakowaniach. Dzieci wiedzą już, który produkt nadaje się do recyklingu, którego można użyć go ponownie, który jest biodegradowalny i którego nie testowano na zwierzętach.
Aby sprawdzić wiedzę zdobytą na zajęciach, przygotowaliśmy kilka zadań. Pierwszym była próba segregacji prawdziwych odpadków. Gdy śmieci znalazły się już we właściwych koszach, uczestnicy w grupach tworzyli z nich "śmieciowe potwory". Zadanie okazało się być świetna zabawą, a dzieci wykazały się niezwykłą inwencją twórczą. Następnym wyzwaniem było napisanie "Listu do Ziemi". Uczniowie pisali w nich o tym, co obiecują dla Ziemi robić i dlaczego jest dla nich taka cenna. Na końcu ochotnicy odtańczyli "taniec ekologa". Każda klasa otrzymała na pamiątkę wiersz Gabrieli Skrzypczak "Pamiętaj - nie tylko od święta!":


Przyrodo moja, kochana przyrodo
Tobie dziś daję honoru słowo,
Że będę o Tobie zawsze pamiętał
Nie tylko w dniu Twojego święta.

W środę,  wtorek i niedzielę
Będę krzyczał „Szanuj zieleń!”
W czwartki, piątki i soboty
Zabiorę się do roboty.

Śmieci będę zbierał,
Później segregował.
Wysiłku i trudu
Nie będę żałował.

I już nowe mam zadanie
Światła i wody -   oszczędzanie
Kto o tych wszystkich sprawach pamięta,
Szanuje naszą Ziemię nie tylko od święta.












Brak komentarzy:

Prześlij komentarz